Development and validation of year five geometrical measurement skills instrument

 ABSTRACT

Geometrical measurement is one of the most difficult fields in primary school mathematics and regularly found to be an area of weaknesses. The factors affecting the low understanding is due to the lack of valid and reliable assessment instruments. Thus, this study aimed to develop and validate a Geometrical Measurement Skill Instrument (GMSI) to assess Year Five National school pupils’ geometrical measurement skills in geometrical measurement. GMSI was developed by applying the Structure of Observed Learning Outcomes (SOLO) Taxonomy and was constructed in the super item format which consisted of 24 items altogether. This study applied a survey approach to assess 132 Year Five pupils’ geometrical measurement skills. The content validity was examined using the content validity index (CVI) analysis. For the construct validity, data were obtained and analyzed using the Rasch analysis. From the CVI analysis, the results showed that GMSI could be used for the pilot study. Results for the construct validity indicated that GMSI fulfilled the psychometric properties and is valid and reliable. Hence, the results could help teachers and pupils to diagnose the strength and weaknesses of geometrical measurement and help them to plan systematic remedy to improve teaching and learning.

การวัดเชิงเรขาคณิตเป็นหนึ่งในสาขาวิชาที่ยากที่สุดในวิชาคณิตศาสตร์ระดับประถมศึกษา และมักพบว่าเป็นจุดอ่อน ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเข้าใจต่ำเกิดจากการขาดเครื่องมือประเมินที่ถูกต้องและเชื่อถือได้ ดังนั้นการศึกษานี้จึงมุ่งที่จะพัฒนาและตรวจสอบเครื่องมือวัดทักษะทางเรขาคณิต (GMSI) เพื่อประเมินทักษะการวัดเชิงเรขาคณิตของนักเรียนชั้นปีที่ 5 ในการวัดทางเรขาคณิต GMSI ได้รับการพัฒนาโดยใช้โครงสร้างอนุกรมวิธานของผลลัพธ์การเรียนรู้ที่สังเกตได้ (SOLO) และสร้างในรูปแบบรายการสุดยอดซึ่งประกอบด้วย 24 รายการทั้งหมด การศึกษานี้ใช้แนวทางการสำรวจเพื่อประเมินทักษะการวัดทางเรขาคณิตของนักเรียน 132 Year Five ตรวจสอบความถูกต้องของเนื้อหาโดยใช้การวิเคราะห์ดัชนีความถูกต้องของเนื้อหา (CVI) สำหรับความถูกต้องของโครงสร้าง ข้อมูลได้รับและวิเคราะห์โดยใช้การวิเคราะห์ Rasch จากการวิเคราะห์ CVI พบว่า GMSI สามารถใช้ในการศึกษานำร่องได้ ผลลัพธ์สำหรับความถูกต้องของโครงสร้างระบุว่า GMSI มีคุณสมบัติตามไซโครเมทริกและถูกต้องและเชื่อถือได้ ดังนั้นผลที่ได้จึงสามารถช่วยให้ครูและนักเรียนวินิจฉัยจุดแข็งและจุดอ่อนของการวัดทางเรขาคณิตและช่วยวางแผนการแก้ไขอย่างเป็นระบบเพื่อปรับปรุงการสอนและการเรียนรู้

download File

รายการอ้างอิง
Callahan, C. M., Azano, A. P., Park, S., Brodersen, A. v., Caughey, M., Bass, E. L., & Amspaugh, C. M. (2020). Validation of Instruments for Measuring Affective Outcomes in Gifted Education. Journal of Advanced Academics, 31(4), 470–505. https://doi.org/10.1177/1932202X20929963 

ความคิดเห็น

โพสต์ยอดนิยมจากบล็อกนี้

ร่วมพิธีเปิดโครงการสัปดาห์วิทยาศาสตร์และสะเต็มศึกษา (STEM Education)

นักศึกษาปริญญาโท บริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยธนบุรี รุ่นที่ 8 กลุ่มที่ 2 (M.Ed.8/2) พ.ศ.2564